Alla inlägg den 11 oktober 2010

Av Dan Nie - 11 oktober 2010 15:49


Jag har blivit medveten om något relativt nytt. Visst de senaste åren. Det kallas termografi, som med en infraröd kamera som kan visa en bild av värmefördelning på saker. Det används foreksempel att hitta noder och svulter i människor, men jag är för närvarande mer intresserad av att använda termografi på mitt hus. Med en termografiska undersökning, är det fullt möjligt att se om det isolering fungerar. En termisk bild kan ge en klar indikation om huruvida läckage av varmluft ut ur huset, ställen där det inte borde. Det kan ekempel vara en spricka i ett fönster eller ett hål i taket. Då kommer det att visas som en gul eller röd område på termografiska bilden.
Jag är därför i sig själva och spekulera lite på om jag borde ha gjort en termografiskt undersökning av mitt eget hus. Det kommer också vara bra att ha bredvid energimärkning i någon strid i huset.

Jag har blivit medveten om något relativt nytt. Visst de senaste åren. Det kallas termografi, som med en infraröd kamera som kan visa en bild av värmefördelning på saker. Det används foreksempel att hitta noder och svulter i människor, men jag är för närvarande mer intresserad av att använda termografi på mitt hus. Med en termografiska undersökning, är det fullt möjligt att se om det isolering fungerar. En termisk bild kan ge en klar indikation om huruvida läckage av varmluft ut ur huset, ställen där det inte borde. Det kan ekempel vara en spricka i ett fönster eller ett hål i taket. Då kommer det att visas som en gul eller röd område på termografiska bilden.Jag är därför i sig själva och spekulera lite på om jag borde ha gjort en termografiskt undersökning av mitt eget hus. Det kommer också vara bra att ha bredvid energimärkning i någon strid i huset.


Vill du veta mer, har Wikipedia en bra artikel om termografi.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards